Jeg ønsker at udvikle den enkeltes elevs kompetencer, så eleven udvikler personlige og samarbejdsevner til at omgås. Jeg vil gerne være en aktiv og initiativrig underviser med fokus på samarbejde imellem lærere og de studerende. Jeg vil prøve at strukturere den enkelte undervisningslektion med mål og indhold.
I undervisningen skal tematik, diskussion og refleksion indgå, så udviklingen af de enkelte mål i timen opnås. I forhold til min personlighed skal timen afspejle at klassen skal fungere socialt, og samtidig være en god, loyal og informativ lærer for forældregrupperne. Jeg vil forsøge at skabe en spændende og nærværende undervisning hvor eleverne får indblik i samfundsfaglige og kulturelle aspekter fra hele verden.
Marc Olsen:
Som professionel skolelærer vi jeg gerne fremstå som en seriøst arbejdsom type. En type der har en professionel motiveret og engageret tilgang arbejdet, jeg vil gerne være en type der er ambitiøs og udviklingsansvarlig i forhold til mine elever. Som er socialengageret i mit lærerteam. Hvor jeg gerne vil fremstå loyal og reflekterende overfor den undervisning der er aktuel og som kan kommunikere på en udviklings baseret men fagligt kompetent måde.
Jeg vil gerne være en type der kan stå på egne ben og håndtere elever samt klasser, men samtidig også en type der ikke er bange for at bede om hjælp af sin kollegaer.
Mads Kaltoft:
Jeg vil være en lærer, eleverne godt kan lide!
Jeg vil være en lærer, eleverne godt kan lide!
Hvordan skal dette opnås?
Dette ønske – ideal – af mig som en respekteret, vellidt og god lærer, skal ske, ved at jeg som folkeskolelærer er engageret i eleverne, ikke blot som ’undervisingsgenstande’, men som mennesker! Jeg vil opnå et forhold til eleverne, hvor eleverne ikke er i tvivl om, at der er en klar grænse mellem lærer og elev, men hvor eleverne heller ikke skal være i tvivl, om vi godt kan snakke sammen på samme niveau, om problemer og andre ting, der kan opstå.
Dette ønske – ideal – af mig som en respekteret, vellidt og god lærer, skal ske, ved at jeg som folkeskolelærer er engageret i eleverne, ikke blot som ’undervisingsgenstande’, men som mennesker! Jeg vil opnå et forhold til eleverne, hvor eleverne ikke er i tvivl om, at der er en klar grænse mellem lærer og elev, men hvor eleverne heller ikke skal være i tvivl, om vi godt kan snakke sammen på samme niveau, om problemer og andre ting, der kan opstå.
Jeg vil gennem en motiveret, ambitiøs og ansvarlig tilgang til arbejdet som folkeskolelærer gøre alt for, at mine elever udvikler sig både fagligt, individuelt som mennesker, men også socialt. Hvis man skal opnå et godt indlæringsmiljø, er det i min verden vigtigt, at man har fokus på disse tre ting.
Derudover er det i forhold til elever – og mine kollegaer – vigtigt, at jeg viser mig som en stabil og loyal arbejdskraft, som mine omgivelser kan regne med. Det gælder både mht. mødepligt til tiden – og generelt – men også det at komme forberedt til timerne, have styr på mit stof samt være pædagogisk og didaktisk klædt på til at formidle dette stof på en kompetent og lærerig måde.
Emil Hofmann:at lære den opvoksende generation i samfundslivets grundstrukturer, virkemåder og i folkstyret.
ikke blot formidle de/det fornødne redskaber til læring, men gennem engagement og lyst gennemgående læring/lyst til personlig udfoldelse
.......kan opnås gennem betragtningen af den enkelte elevs kompetencer, baggrund og færdigheder, samt skabe det forhold som byggende på tillid og respekt som er grundstenden i elevens lyst til (videre-) læring
Slutmål: eleven forlader folkeskolen som et selvstændigt tænkende, oplyst, ansvarligt, socialt indstillet og livsdueligt menneske, der har tilegnet sig de fornøde almene kundskaber.
gennem socialt engagement skabes en arbejdsplads med mulighed for personlig udvikling samt rum for diskussion, og forskellighed(!)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar